YouMeVerse

Hier is het allemaal mee begonnen; 'Lift me Up'.

Het is ooit begonnen als een grote grap. Ik had het gevoel dat ik mij eigen creativiteit en vindingrijkheid als docent niet meer kwijt kon. Ik vond mezelf véél te serieus als docent. Zelf zat ik véél teveel in mijn hoofd. Ik ging van plan van aanpak naar onderzoeksverslag naar stageverslag naar ... en weer terug. Met studenten nadenken, brainstormen, beetje ouwehoeren en filosoferen zat er niet meer bij.

Ik kreeg weer een ongebreidelde aanval om iets te gaan creëren. Ik hing een 3-D videocamera, waar ik al wat 'aardse' experimentjes mee had gedaan, aan een drone en liet die in park Presikhaaf, net naast de HAN, het luchtruim kiezen. Ik wilde namelijk een ervaring creëren die de grenzen van VR volledig zouden verpulveren.

In Adobe Premiere haalde ik de video naar binnen en maakte screenshots om de afmetingen goed in te schatten zodat ik in Photoshop e.e.a. kon gaan retoucheren. Ik had nl. al een 3-D video van het CreatieEi die ik daarvoor gebruikte. Uiteindelijk gooide ik in Adobe Premiere nog wat vlammen onder het ei, zette een vette sound eronder van ronkende motoren en ik was klaar om me in te schrijven voor ICA-presents.

Maar ja, ICA presents is alleen voor studenten, niet voor docenten... Dus besloot ik me op te geven in de categorie 'de eeuwige student'. Ik ging pontificaal tussen studentenprojecten staan met mijn CreatieEi en nodigde iedereen uit om in het ei te stappen om in hogere sferen te komen.

Houtje-Touwtje scampering

De gebruiker wordt gevraagd om zich vast te houden aan het CreatieEi, waarna ik op het moment dat de motoren starten als een malle aan het ei ga rammelen om de transformatie van ei naar raket compleet te maken.

Marco - zonder Facebook - raakte zo enthousiast van de tactiele ervaring dat 'ie nog steeds meehelpt om met verschillende VR prototypes de grenzen van VR te doorbreken.

Wat ooit als een grap begon is ondertussen uitgelopen op een Comenius Fellow Beurs van € 100.000,-

Kom eens langs op Tech Tinker Tuesday om te zien hoe ver we ondertussen zijn.